Dwurzędowe łożyska walcowe bez koszyka znajdują zastosowanie tam, gdzie wymagana jest zdolność do przenoszenia bardzo dużych obciążeń promieniowych. Konstrukcja pozbawiona koszyka pozwoliła na zastosowanie największej możliwej liczby wałeczków, co wpływa na maksymalną nośność. Łożyska te nie mogą jednak pracować przy dużych prędkościach obrotowych. Wszystkie konstrukcje posiadają w standardzie rowek z otworami na pierścieniu zewnętrznym, zapewniający możliwość dosmarowywania.
Łożyska walcowe dwurzędowe z pełną liczbą elementów tocznych produkowane są w czterech odmianach:
- łożyska typu NNCL mają trzy obrzeża na pierścieniu wewnętrznym, pierścień zewnętrzny nie ma obrzeży, co umożliwia przemieszczenie osiowe wału względem oprawy w obu kierunkach1; w pierścieniu zewnętrznym znajdują się dwa pierścienie zabezpieczające, utrzymujące łożysko w całości; nie mogą przenosić obciążeń osiowych,
- łożyska typu NNCF mają trzy obrzeża na pierścieniu wewnętrznym, pierścień zewnętrzny ma jedno obrzeże, co umożliwia przemieszczenie osiowe wału względem oprawy w jednym kierunku1 oraz ustalenie wału w kierunku przeciwnym; w pierścieniu zewnętrznym znajduje się jeden pierścień zabezpieczający, utrzymujący łożysko w całości; mogą przenosić niewielkie obciążenia osiowe w jednym kierunku,
- łożyska typu NNC mają trzy obrzeża na pierścieniu wewnętrznym, pierścień zewnętrzny ma jedno obrzeże oraz dodatkowy pierścień boczny; mogą być stosowane jako łożyska ustalające; mogą przenosić niewielkie obciążenia osiowe w obu kierunkach, nie jest możliwe przemieszczenie osiowe wału względem oprawy,
- łożyska typu NNF stosowane są szczególnie w urządzeniach dźwigowych (zblocza, krążki, wielokrążki); pierścień wewnętrzny jest dzielony, a obie jego połówki (utrzymywane razem przez pierścień zabezpieczający) mają po dwa obrzeża; pierścień zewnętrzny ma jedno centralnie umieszczone obrzeże, a od jego zewnętrznej strony znajdują się dwa rowki na pierścienie osadcze, ułatwiające montaż łożyska; mogą być stosowane jako łożyska ustalające, mogą też przenosić niewielkie obciążenie osiowe w obu kierunkach; nie jest możliwe przemieszczenie osiowe wału względem oprawy.
Łożyska NNF wyposażone są w gumowe uszczelnienia stykowe z obu stron; fabrycznie są wypełnione wysokiej jakości smarem, dlatego podczas pracy w trudnych warunkach (np. stosunkowo duże prędkości, wysokie zanieczyszczenie) wymagają częstszego dosmarowywania. Dla ułatwienia tej czynności również pierścień wewnętrzny został wyposażony w otwory smarowe.
1 Na przykład przez zmianę długości wału wskutek rozszerzalności cieplnej.
OPCJE DODATKOWE
- powiększony lub pomniejszony luz.
ORÓWNANIE WYBRANYCH OZNACZEŃ
| NKE | SKF | FAG/INA | NSK |
OBUSTRONNE USZCZELNIENIE STYKOWE |
2LS |
2LSV |
PP |
NIE WYSTĘPUJE |
OZNACZENIE SERII |
NNCL |
NNCL |
SL02 |
NIE WYSTĘPUJE |
OZNACZENIE SERII |
NNCF |
NNCF |
SL18 |
NIE WYSTĘPUJE |
OZNACZENIE SERII |
NNC |
NNC |
SL01 |
NIE WYSTĘPUJE |
OZNACZENIE SERII |
NNF |
NNF |
SL04 |
NIE WYSTĘPUJE |
Aby uzyskać szczegółowe informacje, pobierz katalog łożysk NKE lub skontaktuj się z naszymi handlowcami.
NKE-Katalog łożysk tocznych [EN/DE]
|
NKE - NNF
|